Pijnstilling

Wanneer je tijdens de bevalling graag pijnstilling wilt, kan dit alleen in het ziekenhuis worden gegeven. Het is belangrijk de conditie van moeder en kind nauwkeurig te controleren voordat medicijnen toegediend kunnen worden. Daarom sturen we je bij een verzoek tot pijnstilling naar de gynaecoloog. In het ziekenhuis wordt een hartfilmpje van de baby gemaakt. Hierna controleert de gynaecoloog de voortgang van de ontsluiting en bepaalt voor welk type pijnstilling je in aanmerking komt. Ben je ondertussen te ver gevorderd, dan is pijnstilling soms niet meer mogelijk omdat het risico's meebrengt voor het kind.

- Pethidine - Ruggenprik
- Remifentanile - Zorgen over pijn

Pethidine

Wanneer je vroeg in de bevalling pijnstilling nodig hebt, kom je in aanmerking voor het verdovende middel Pethidine: Dit is een prik in je been, die circa 4 uur werkt. Je wordt hier een beetje slaperig van en gaat daardoor beter ontspannen. Ontspanning bevordert de bevalling.

Ook voor gespannen vrouwen is dit een goede vorm van pijnstilling. Vanwege de ontspannende werking. Bij deze vorm van pijnstilling blijf je onder behandeling van de verloskundige, wij begeleiden dan dus wel zelf je bevalling.

Ruggenprik

Deze vorm van pijnstilling is ingrijpender, door een anaesthesist wordt een ruggeprik gezet en aangesloten. Bij deze vorm van pijnstilling word je niet slaperig, maar wordt de pijn wel grotendeels weggenomen.

Wanneer je deze vorm van pijnstilling nodig hebt is het belangrijk de baby continu te controleren. Dit is dan ook de reden dat je wordt overgedragen aan de gynaecoloog. De gynaecoloog of klinische verloskundige begeleidt dan je bevalling verder.

De ruggeprik is overdag beschikbaar en wordt 's nachts alleen toegepast bij noodsituaties.

Remifentanil

Remifentanil is een morfine-achtig middel. Dit wordt via het infuus toegediend. Je krijgt zelf een drukknop, zodat je kunt bepalen wanneer je een shot nodig hebt. Er zit een begrenzing op, dus overdosering is niet mogelijk.

Wanneer je deze vorm van pijnstilling nodig hebt is het belangrijk dat de baby en jij continu bewaakt worden. Dit is dan ook de reden dat je wordt overgedragen aan de gynaecoloog. De gynaecoloog of klinische verloskundige begeleidt dan je bevalling verder.

Zorgen over pijn

Wanneer je je in de zwangerschap veel zorgen maakt over pijn tijdens de bevalling kun je dit altijd met ons bespreken zodat we samen met jou naar een geschikte oplossing kunnen zoeken. Belangrijk is om te weten dat pijnstilling zowel voor als nadelen heeft.