Vrijen na de bevalling

Na de bevalling duurt het vaak een aantal weken voordat jullie weer toe zijn aan vrijen. Gemiddeld duurt het zo'n 6-8 weken na de bevalling voordat je weer toe bent aan gemeenschap. Er zijn vrouwen die er eerder alweer klaar voor zijn, maar er zijn er ook die nog langer wachten. Dit is allemaal normaal. Ons advies is : ga pas weer vrijen als jullie er allebei aan toe zijn.

De eerste keer is vrijen vaak eng. Lichamelijk is er veel veranderd. Veel vrouwen hebben hechtingen die eerst moeten genezen. Veel vrouwen zijn daarom bang voor pijn bij het vrijen. Maar juist door die angst kun je pijn creëren. Zodra de hechtingen goed genezen zijn zullen die meestal geen pijnklachten geven. Pijn wordt eerder veroorzaakt doordat de vagina droog is. Angst haalt het opgewonden gevoel weg en zodra je minder opgewonden bent word je vagina droger. Zorg daarom dat je goed opgewonden bent voordat jullie gemeenschap hebben.

De vagina is de eerste weken na de bevalling altijd al droger en wanneer je borstvoeding geeft houdt dit langer aan. Dit komt door de veranderingen in je hormoonspiegels.

Advies: Lukt het vrijen de eerste keer niet of doet het pijn? Stop er dan mee en probeer het een week later nog eens. Zo voorkom je dat je angst steeds weer terugkeert.

Advies: Wanneer je hechtingen hebt gehad, zeker na een knip, is het verstandig als de wond goed gesloten is, de huid dagelijks te masseren met perineumolie of babyolie. Dit helpt om het littekenweefsel soepel te houden. Ook voel je op deze manier zelf goed wanneer de wond niet meer pijnlijk is. En je raakt weer een beetje vertrouwd met je eigen vagina.

Advies: Het is raadzaam de eerste periode te vrijen met glijmiddel, zeker als je condooms gebruikt.

Advies: Een litteken kan soms lang gevoelig blijven. Wanneer je na drie maanden nog duidelijk pijn ervaart bij het vrijen, neem dan contact op met ons of de huisarts. Dan kunnen we je zo nodig doorverwijzen naar een gynaecoloog.